Digital influencers in self-esteem and eating habits of adult women

  • Wellington Danilo Soares Doutor em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros-Unimontes, Docente no curso de Psicologia das Faculdades Unidas do Norte de Minas-Funorte, Montes Claros-MG, Brasil.
  • Fata Morgana Gonzalez Aguiar de Souza Acadêmica de Psicologia nas Faculdades de Saúde e Humanidades Ibituruna-FASI, Brasil.
  • Fernanda Jakeline Rodrigues Veloso Acadêmica de Psicologia nas Faculdades de Saúde e Humanidades Ibituruna-FASI, Brasil.
  • Priscilla Duarte Soares Corrêa Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro-UNIRIO, e Docente na Universidade Estácio de Sá-RJ, Brasil.
  • André Fabricio Pereira da Cruz Mestre em Ciências Biológicas com ênfase em Microbiologia pelo Programa de Pós-graduação em Microbiologia na Universidade Federal de Minas Gerais-UFMG, Docente no curso de Farmácia na Faculdade de Saúde Ibituruna-FASI, Montes Claros-MG, Brasil
  • Katia Pina Sepulveda Hott Especialista em Gerenciamento de restaurante pela FUMEC-MG, Docente do curso de Nutrição da Faculdade de Saúde e Humanidades Ibituruna-FASI, Montes Claros-MG, Brasil.
Keywords: Social networks, Self-esteem, Women, Eating habits

Abstract

Introduction: it aimed to identify the consequences triggered by digital influencers on the self-esteem of adult women. Materials and Methods: it was carried out a descriptive, quantitative and cross-sectional research. The sample comprised 135 women aged 18 years or older, all users of social networks and followers of digital influencers. In the assessment of self-esteem was used the Rosenberg Self-Esteem Scale, as well as a semi-structured questionnaire with questions about diet types, which profiles they usually follow and time on social networks. Results: the results showed that the majority (48.9%) of the participants had average self-esteem, and a large part of the respondents (54.1%) informed that they did not follow any type of diet. Discussion and Conclusion: There seems to be an influence of digital influencers in the perception of their own image and, consequently, in the self-esteem of the women evaluated.

References

-Almeida, M.I.S.; Coelho, R.L.F. Camilo-Junior, C.G.; Godoy, R.M.F. Quem lidera sua opinião? Influência dos Formadores de Opinião Digitais no Engajamento. Revista de Administração Contemporânea. Vol.22. Num.1. 2018. p.115-137. doi: https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2018170028.

-Barros, Y. I. B. Imagem corporal e a influência da mídia na construção do corpo feminino. 2019. Disponível em: http://ri.ucsal.br:8080/jspui/handle/prefix/945.

-Brunelli, P. B.; Souza Amaral, S. C.; Silva, P. A. I. F. Autoestima alimentada por likes: uma análise sobre a influência da indústria cultural na busca pela beleza e o protagonismo da imagem nas redes sociais. Revista Philologus. Vol.25. Num.73. 2019. p.226-36.

-Copetti, A. V. S.; Quiroga, C. V. A influência da mídia nos transtornos alimentares e na autoimagem em adolescentes. Revista de Psicologia da IMED. Vol.10. Num.2. 2018. p.161-177. DOI: https://dx.doi.org/10.18256/21755027.2018.v10i2.2664

-Costa, M. L.; Souza Araújo, D. F.; Cassiano, M. H.; Oliveira Figueirêdo, H. A.; Lima Oliveira, V. T.; Barbosa, I. R.; Cristo, F. H. V. Associação entre o uso de mídias sociais e comportamento alimentar, percepção e checagem corporal. Brazilian Journal of Health Review. Vol.2. Num.6. 2019. p.5898-5914. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv2n6-084

-Fernandes, M.M.J.; Alves, C.P.; Santos, M.C.L.; Mota, E.M.; Fernandes, A.F.C. Autoestima de mulheres mastectomizadas aplicação da escala de rosenberg. Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste. Vol.14. Num.1. 2013. p.101-108.

-Filgueiras, N. L. O crescimento e valorização do mercado de estética no Brasil. TCC. 2019. Disponível em: http://pensaracademico.facig.edu.br/index.php/repositoriotcc/article/view/1009.

-Grassi, C. F.; Moser, I. I.; Filippin, L. I. A influência da mídia sobre as mulheres em busca de um corpo perfeito. SEFIC 2018. Disponível em: https://anais.unilasalle.edu.br/index.php/sefic2018/article/viewFile/917/861.

-Jacob, H. Redes sociais, mulheres e corpo: um estudo da linguagem fitness na rede social Instagram. Revista Communicare. Vol.14, Num.1. 2014. p.88-105.

-Lira, A. G.; Ganen, A. D. P.; Lodi, A. S.; Alvarenga, M. D. S. Uso de redes sociais, influência da mídia e insatisfação com a imagem corporal de adolescentes brasileiras. Jornal Brasileiro de Psiquiatria. Vol.66. Num.3. 2017. p.164-171. DOI: 10.1590/0047-2085000000166.

-Martins, R. D. S. G.; Ferreira, Z. A. B. A importância dos procedimentos estéticos na autoestima da mulher. Revista de Psicologia. Vol.14. Num.53. 2020. p.442-453. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v14i53.2807

-Meyer, D.; Goulart, G. Avaliação da autoestima das mulheres que realizam procedimentos estéticos nas Clínicas Escolas da Unisul-Pedra Branca. Tecnologia em Cosmetologia e Estética. 2019. Disponível em: http://www.riuni.unisul.br/handle/12345/7600

-Pinheiro, T.; Piovezan, N.; Batista, H.; Muner, L. Relação dos procedimentos estéticos com satisfação da autoimagem corporal e autoestima de mulheres. Revista Cathedral. Vol.2. Num.1. 2020. p.1-31.

-Silva, A. V.; Pinto, F. S.; Silva, M. L. B.; Teixeira, J. F. A Influência do Instagram no cotidiano: Possíveis Impactos do Aplicativo em seus usuários. 2020. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nordeste2019/resumos/R67-0490-1.pdf

-Souza, A. A. D.; Bezerra, O. M. D. P. A.; Bonomo, E.; Silva, C. A. M. D. Atuação de nutricionistas responsáveis técnicos pela alimentação escolar de municípios de Minas Gerais e Espírito Santo. Ciência & Saúde Coletiva. Vol.22. Num.2. 2017. p.593-606. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232017222.12272016.

Published
2023-05-04
How to Cite
Soares, W. D., Souza, F. M. G. A. de, Veloso, F. J. R., Corrêa, P. D. S., Cruz, A. F. P. da, & Hott, K. P. S. (2023). Digital influencers in self-esteem and eating habits of adult women. RBNE - Brazilian Journal of Sports Nutrition, 17(103), 137-143. Retrieved from https://www.rbne.com.br/index.php/rbne/article/view/2101
Section
Scientific Articles - Original

Most read articles by the same author(s)