Digital influencers in self-esteem and eating habits of adult women
Abstract
Introduction: it aimed to identify the consequences triggered by digital influencers on the self-esteem of adult women. Materials and Methods: it was carried out a descriptive, quantitative and cross-sectional research. The sample comprised 135 women aged 18 years or older, all users of social networks and followers of digital influencers. In the assessment of self-esteem was used the Rosenberg Self-Esteem Scale, as well as a semi-structured questionnaire with questions about diet types, which profiles they usually follow and time on social networks. Results: the results showed that the majority (48.9%) of the participants had average self-esteem, and a large part of the respondents (54.1%) informed that they did not follow any type of diet. Discussion and Conclusion: There seems to be an influence of digital influencers in the perception of their own image and, consequently, in the self-esteem of the women evaluated.
References
-Almeida, M.I.S.; Coelho, R.L.F. Camilo-Junior, C.G.; Godoy, R.M.F. Quem lidera sua opinião? Influência dos Formadores de Opinião Digitais no Engajamento. Revista de Administração Contemporânea. Vol.22. Num.1. 2018. p.115-137. doi: https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2018170028.
-Barros, Y. I. B. Imagem corporal e a influência da mídia na construção do corpo feminino. 2019. Disponível em: http://ri.ucsal.br:8080/jspui/handle/prefix/945.
-Brunelli, P. B.; Souza Amaral, S. C.; Silva, P. A. I. F. Autoestima alimentada por likes: uma análise sobre a influência da indústria cultural na busca pela beleza e o protagonismo da imagem nas redes sociais. Revista Philologus. Vol.25. Num.73. 2019. p.226-36.
-Copetti, A. V. S.; Quiroga, C. V. A influência da mídia nos transtornos alimentares e na autoimagem em adolescentes. Revista de Psicologia da IMED. Vol.10. Num.2. 2018. p.161-177. DOI: https://dx.doi.org/10.18256/21755027.2018.v10i2.2664
-Costa, M. L.; Souza Araújo, D. F.; Cassiano, M. H.; Oliveira Figueirêdo, H. A.; Lima Oliveira, V. T.; Barbosa, I. R.; Cristo, F. H. V. Associação entre o uso de mídias sociais e comportamento alimentar, percepção e checagem corporal. Brazilian Journal of Health Review. Vol.2. Num.6. 2019. p.5898-5914. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv2n6-084
-Fernandes, M.M.J.; Alves, C.P.; Santos, M.C.L.; Mota, E.M.; Fernandes, A.F.C. Autoestima de mulheres mastectomizadas aplicação da escala de rosenberg. Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste. Vol.14. Num.1. 2013. p.101-108.
-Filgueiras, N. L. O crescimento e valorização do mercado de estética no Brasil. TCC. 2019. Disponível em: http://pensaracademico.facig.edu.br/index.php/repositoriotcc/article/view/1009.
-Grassi, C. F.; Moser, I. I.; Filippin, L. I. A influência da mídia sobre as mulheres em busca de um corpo perfeito. SEFIC 2018. Disponível em: https://anais.unilasalle.edu.br/index.php/sefic2018/article/viewFile/917/861.
-Jacob, H. Redes sociais, mulheres e corpo: um estudo da linguagem fitness na rede social Instagram. Revista Communicare. Vol.14, Num.1. 2014. p.88-105.
-Lira, A. G.; Ganen, A. D. P.; Lodi, A. S.; Alvarenga, M. D. S. Uso de redes sociais, influência da mídia e insatisfação com a imagem corporal de adolescentes brasileiras. Jornal Brasileiro de Psiquiatria. Vol.66. Num.3. 2017. p.164-171. DOI: 10.1590/0047-2085000000166.
-Martins, R. D. S. G.; Ferreira, Z. A. B. A importância dos procedimentos estéticos na autoestima da mulher. Revista de Psicologia. Vol.14. Num.53. 2020. p.442-453. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v14i53.2807
-Meyer, D.; Goulart, G. Avaliação da autoestima das mulheres que realizam procedimentos estéticos nas Clínicas Escolas da Unisul-Pedra Branca. Tecnologia em Cosmetologia e Estética. 2019. Disponível em: http://www.riuni.unisul.br/handle/12345/7600
-Pinheiro, T.; Piovezan, N.; Batista, H.; Muner, L. Relação dos procedimentos estéticos com satisfação da autoimagem corporal e autoestima de mulheres. Revista Cathedral. Vol.2. Num.1. 2020. p.1-31.
-Silva, A. V.; Pinto, F. S.; Silva, M. L. B.; Teixeira, J. F. A Influência do Instagram no cotidiano: Possíveis Impactos do Aplicativo em seus usuários. 2020. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nordeste2019/resumos/R67-0490-1.pdf
-Souza, A. A. D.; Bezerra, O. M. D. P. A.; Bonomo, E.; Silva, C. A. M. D. Atuação de nutricionistas responsáveis técnicos pela alimentação escolar de municípios de Minas Gerais e Espírito Santo. Ciência & Saúde Coletiva. Vol.22. Num.2. 2017. p.593-606. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232017222.12272016.
Copyright (c) 2023 Wellington Danilo Soares, Fata Morgana Gonzalez Aguiar de Souza, Fernanda Jakeline Rodrigues Veloso, Priscilla Duarte Soares Corrêa, André Fabricio Pereira da Cruz, Katia Pina Sepulveda Hott
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).